De HEMA stopt met de minisupermarkten die de strijd aan moesten gaan met Albert Heijn, en gaat ook niet meer adverteren met lage prijzen om te concurreren met de Action. Dat zegt de nieuwe HEMA-topman Tjeerd Jegen in de Volkskrant.

De HEMA verkeert de afgelopen jaren in zwaar weer. Aan de ene kant hebben veel supermarkten het assortiment de laatste jaren uitgebreid, waardoor ze ook in het vaarwater van HEMA zijn gekomen. Zo hoef je voor je afwasborstel niet meer naar de HEMA, maar kun je die ook gewoon uit de Albert Heijn meenemen. Aan de andere kant kwam er concurrentie van prijsvechters als Action.

‘Je wint het niet van Albert Heijn’

De afgelopen jaren probeerde HEMA de strijd aan te gaan met de nieuwe concurrenten. Er werden minisupermarkten geopend en er werd reclame gemaakt op de prijs. Maar dat werkt niet, merkt de winkelketen nu. ‘Je wint het toch niet van Albert Heijn en Jumbo’, aldus topman Jegen in de Volkskrant.

Ook de reclames op de prijs vielen niet in goede aarde. ‘Klanten waren echt verward. We kregen e-mails waarin stond: wat is dit? Wat doe je nou? Ze articuleerden zelf dus al dat wij meer zijn dan prijs alleen. Dat zagen wij zelf alleen niet.’

Jegen wil daarnaast meer inzetten op het buitenland. Op dit moment heeft HEMA in totaal zevenhonderd winkels, waarvan er zo’n 140 in het buitenland staan. Maar dat moeten er veel meer worden. In Frankrijk wil Jegen vijftien tot twintig winkels per jaar gaan openen. Nu zit HEMA daar met 42 filialen. Ook in Spanje en het Verenigd Koninkrijk moeten veel meer winkels komen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl